1- نام کامل وی لیونل اندرس مسی است 2-اولین بازیهایش در باشگاه محلی گراندولی انجام شد ان هم زمانیکه فقط 5 سال سن داشت و مربیان هم پدرش بود3-به خاطرقد کوتاه 169 سانتیمتری اش چندان از سوی مربیان جدی گرفته نمیشد تا اینکه چارلز ریکسانچ تصمیم گرفت از او یک فوتبالیست حرفه ای بسازد4-مدتیبرای تامین هزینه های کلاس فوتبال خود روزنامه می فروخت5-مدل موهایش رااز یک خواننده قدیمی به نام کوانتاک تقلید کرده است 6-در کودکی دچار هورمون رشد شد وبه همین علت رشد قدش در نوجوانی متوقف ماند7-وقتی عضو تیم بارسا شد به خاطر قد کوتاهش هنگام نشستن در اتاق رختکن روی نیمکت تنها بازیکنی بود که پاهایش به زمین نمیرسید8-او کتانی جدید مارک ادیداس را با نام مدل اف فیفتی را پا میکند که گران ترین استو ک تولید شده توسط ادیداس است9-دو سال پیش اقدام به فروشلباسهای امضا شده خودش طی یک حراجی کرد که در امد ان را به کودکان بی سرپرست شهرش اختصاص داد10اعلام کرده که دوست داشت چهره اش مثل دوید بکهام بود11-هرگز الکل مصرف نمیکند12- به تازگی لامبورگنی سیاه رنگخریداری کرده است.
گفت و گویی خواندنی با کیانوش عیاری درباره سریال موفقاش
از اینکه پنج سال برای «روزگار قریب» وقت گذاشتم، راضی هستم
* برای شروع از نگاه خودتان به این پروژه تاریخی بگویید. اینکه چطور در "روزگار قریب" روایتی متفاوت انتخاب کردید که خیلی روی جزئیات تاکید دارد و توانسته نگاه مخاطب عام و خاص را جذب کند؟
ـ کیانوش عیاری، کارگردان "روزگار قریب": سعی میکنم فریب این تعریف را نخورم، چرا که به نظرم حضور و رعایت این همه جزئیات که به آن اشاره کردید نه ویژگی، نه امتیاز، نه برجستگی نه تفاوت بلکه اصولی است که باید به طور طبیعی در هر فیلم رعایت شود. رعایت نشدن این نکتههای بدیهی در کارهای دیگر برای من جای تعجب دارد.من برخلاف عادت خودم کاری انجام نمیدهم. مگر قرار است در فیلم غیر از این باشد؟ فضای فیلم باید برای مخاطب قابل باور و زنده باشد. اگر غیر از این باشد غیرطبیعی است. من در زندگی عادی این نگاه را دارم. اگر نخواهم واژه موشکافانه و دقت را به کار ببرم، باید بگویم خیلی جزئینگر هستم.
* با این توصیف چه نگاهی شما را به تاریخ و تصویر کردن زندگی دکتر محمد قریب جذب کرد؟
ـ همیشه نگاه کنجکاو و مشتاق به تاریخ و تمام وجوه قدیمی داشته و دارم. در تاریخ معاصر مواردی چون رفتار و گویش مردم، چیدمان و معماری خانهها، خودروها و حتی قطارهای قدیمی برایم جذاب بود. وقتی قرار شد مجموعه تاریخی بسازم، تصور میکردم تمام چیزهایی را که تا پیش از آن دیده بودم، در ذهنم احیا و آن را تقویت کنم و تا حدودی تحت تاثیر ایدههای خودم بود.اما این ایدهها تنها چند جلسه دوام پیدا کرد. متوجه شدم قرار نیست یک فیلم تاریخی صرف بسازم. قرار نیست زندگینامه محمد قریب را در 65 سال زندگیاش مرور کنم، بلکه قرار است به نتیجهای مهم برسم. نمایش تاریخ از طریق نشانهها و انتخاب درست نشانههایی هر چند کوچک میتواند بازتاب درست وضعیت اجتماعی فرهنگی دوران خودش باشد.غارت تهران در آخرین سالهای 1200 و کودتای سوم اسفند 1299 شمسی و اشغال ایران در شهریور 1320 قطعاً مقاطع بسیار پراهمیت تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان است، اما برخی مواقع چیزهای دیگر هم مطرح میشود. مثلاً سرقت جنازه از قبرستان و کالبدشکافی آن در یک خلوت توسط استادی فرانسوی برای چند دانشجوی مدرسه طب قطعاً جایی در تاریخ ندارد.اگر نگاهمان درست بود میتوانستیم اوضاع اجتماعی و باورهای مردم در آن سالها را تصویر کنیم. همیشه مطالعه تاریخ را دوست داشتهام. اطلاعات و اشراف من به تاریخ معاصر کم و بیش مربوط به علاقه من به این دوران است، ولی ساخت مجموعه به اطلاعات وسیعتر و پردامنهتر نیاز دارد و صرفاً اطلاعات تاریخی کافی نیست، بلکه گویش و رفتار هم اهمیت دارد.
* اما یکی از بازیگران مجموعه در گفتگو با نشریهای از گویش خود اظهار نارضایتی کرده بود.
ـ بله، یک بازیگر جوان، کمسواد و کممایه مجموعه درباره گویش خودش اظهار نظر کرد که برایم جالب بود. او از روی نادانی و درباره چیزی که نمیداند صحبت کرد، در حالی که گویش او سنجیده و درست انتخاب شده بود. گویش شخصیتها در "روزگار قریب" کاملا درست است.
فکر میکنم استناد به "چرند پرند" علامه دهخدا میتواند صحیحترین راه برای ردیابی گویشهای آن دوران باشد. در "روزگار قریب" هم از هیچ چیز نگذشتیم. گرچه در مورد پوشش شخصیتها در مواردی ناچار به تحریف شدیم، اما این تحریف را به عنوان توافقنامهای بین فیلم و تماشاگر پذیرفتیم.
متاسفانه این مسئله را به ناچار پذیرفتیم و چارهای جز تن دادن به آن نداریم. به نظرم این مسئله یک تحریف بسیار قطعی در سینمای ایران است و مسئولان باید برای آن راه حل پیدا کنند، چرا که با وجود تمام کوششها و قدرت فضاسازی به هر حال باور تماشاگر را مخدوش میکنیم.
وقتی زنان درباری را با لباسهایی که هیچ تناسبی با واقعیت ندارد تصویر میکنیم همه چیز حالت مضحکه پیدا میکند و تمام رشتههای فیلمساز پنبه میشود. تنها تحریف ما در مجموعه "روزگار قریب" مربوط به لباس زنان در خلوت آنها بود که به عنوان شرط پذیرفتیم.
* با وجود دقت بسیار شما در فیلمنامه، کارگردانی، هدایت بازیگران، میزانسنها و ... این دقت در طراحی لباس دیده نمیشود و حتی برخی مواقع شاهد پالتوها و کیفهای امروزی هستیم.
ـ من این مسئله را نمیپذیرم، چرا که همه چیز به دقت مطالعه، انتخاب و استفاده شده است. صحبتهای شما چقدر مبتنی بر تحقیق است؟ در مجموعه "روزگار قریب" سعی کردیم گاف ندهیم و خطا نکنیم. همه چیز با مطالعه انتخاب شد و از این لحاظ خیال شما راحت باشد!
* در "روزگار قریب" خیلی ریز و ظریف به جزئیات زندگی دکتر قریب اشاره میشود. تا چه حد به مستندات وفادار بودید و چقدر برای اضافه شدن بار دراماتیک قصه از تخیل بهره بردید؟
ـ بخش زیاد وقایع موجود در زندگی دکتر قریب نبود و او هم مثل هر آدم دیگر زندگی ساده و بدون ماجراجویی داشت. ضمن اینکه فعالیتهای سیاسی علنی هم نداشت. بخش زیاد وقایع برگرفته از تخیل است، اما قرار نبود خیالپردازی درباره زندگی دکتر قریب خلایی در باورها و منش او ایجاد کند.او از حیث باورها و منش همین گونه است، اما از نظر زندگینامه آنچه در "روزگار قریب" میبینید ارتباط چندان با زندگی قریب ندارد، غیر از چند واقعه پراهمیت مثل تحصیل در مدرسه سیروس، رفتن به دارالمعلمین یا دبیرستان آن وقت، آشنایی با مرحوم بازرگان و رفتن به فرانسه، هر چند نه همراه با نخستین محصلان اعزامی بلکه یکسال بعد که با خرج پدر به فرانسه رفت.یکسال بعد به قریب بورسیه تعلق گرفت و بعد در 1315 به ایران بازگشت. ازدواج با دختر عبدالعظیم قریب که از عموزادههای پدرش بود، رفتن مجدد به فرانسه و بازگشت از فرانسه در 1319 و خدمت سربازی از دیگر مواردی است که با زندگی واقعی او تطابق دارد.تنها موردی که میتوان رویش تاکید کرد امضای اعتراض علیه قرارداد کنسرسیوم نفت سال 1333 است که باعث شد شش ماه از دانشگاه تعلیق شود. او و چند استاد اخراجی دیگر با وساطت منوچهر اقبال رئیس دانشگاه تهران سر کار برگشتند. در فیلم وقایعی دیده میشود که لزوما تجربههای شخصی دکتر نیست، مثل درمان سربازان اخراجی در بیابان نزدیک تهران و جزئیات آن.
* با وجود پرداختن به جزئیات زندگی دکتر قریب، از او تصویر یک قهرمان ترسیم نشده است.
ـ بله، آقای قریب به عنوان انسانی تصویر شده که معایبی هم میتواند داشته باشد. گاهی خلق و خوی تند و عصبی دارد، اما در غالب موارد مثبت است و قصد کمک و احسان دارد. او از موقعیت شغلی خود سوء استفاده نمیکند. مسلماً هدف ما اینگونه بود. سیمافیلم این ذهنیت را نداشت که از محمد قریب تصویر اسطورهای خلق شود و این نگاه هم نبود.
* ریتم روایت قصه در "روزگار قریب" آرام و هر قسمت 50 دقیقه است. با توجه به کم حوصله بودن مخاطبان تلویزیون فکر نمیکردید انتخاب چنین ریتمی ریسک است و مخاطبان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؟
ـ تماشاگر به ریتمهای سریع و ضربتی و گاهی اوقات به تدوینهای یوزپلنگی عادت دارد، اما این تمام نیاز تماشاگر نیست و میتوان وجوه دیگر کار را تقویت کرد. ریتم لزوماً عاملی برای نگه داشتن تماشاگر نیست، گرچه موردی نیرومند است، ولی چیزهای دیگر هم هست.قابل باور بودن فضا و انرژی که به مخاطب منتقل میشود، انگیزه کمی نیست. باید اعتراف کنم بیشترین ریسک من برای ساخت این مجموعه انتخاب ریتم بود. تلاش کردم این ریتم تحت هیچ شرایط از آرامش نیفتد و حتی در اندک صحنههای اکشن یا وقایع ملتهب باز هم وقار ریتم کار را فدای موجودی صحنه نکنم.
در اثر فقر، فشار و قحطی در تهران قدیم عدهای مغازهها را غارت میکردند. پدر محمد قریب برای آنکه خانواده را از معرکه دور کند آنها را به گرکان میبرد تا آبها از آسیاب بیفتد...
* تمام این موارد در "روزگار قریب" باعث شده احساس نکنیم کاری با موضوع تاریخ معاصر میبینیم، بلکه شاهد نوعی رئال اجتماعی هستیم.
ـ حتماً اینطور است. تاریخ در اینجا بهانهای است برای نمایش آن چیزهایی که مطرح بوده است. اگر بپرسید آنها چیست میگویم موانعی که سر راه توسعه فرهنگی اجتماعی در کشورمان در دهههای گذشته داشتیم.
* در "روزگار قریب" حال و گذشته در هم تنیده میشود. با توجه به اینکه مخاطبان با این ساختار به خوبی ارتباط برقرار نمیکنند، چطور از این روش استفاده کردید؟
- رمز اصلی ارتباط تماشاگران با این مجموعه را پیش از ساخت و آغاز تصویربرداری در خلق فضا میدیدم. باید فضایی ایجاد میشد که مجموعه "روزگار قریب" فراتر از بسیاری از بدعتها و قاعدهشکنیها حرکت کند. البته نگرانیهایی داشتم، اما از آنجا که در این سالها با اعتماد به نفس کار کردم، این تردید در من پررنگ نبود، بلکه جواب دادن این روش اهمیت داشت.من با خیلیها از قشرهای مختلف برخورد کردم که به من میگفتند روایت مجموعه برایشان قابل لمس بوده و انگار با این آدمها زندگی کردهاند و برایشان قابل باور بوده است. به نظرم این ایده به بار نشست.
* "روزگار قریب" در مواردی دستخوش حذف شد، آیا خطوط قرمز را نمیشناختید؟
ـ خطوط قرمز را نمیشناختم و نمیشناسم. فکر میکنم ارزش دارد آزادانه با رعایت برخی موانع که میشناسیم کار کنیم چون نتیجه بهتر حاصل میشود. هر چند دوری از خودسانسوری ممکن است به قیمت حذف مواردی تمام شود، اما دستاوردی بهتر است تا اینکه با خودسانسوری وارد موجی از افراط شویم و در آن خودمان شهید کنیم و به دنیا نیامده از بین ببریم.
* گفته میشد مدت زمان "روزگار قریب" بیشتر میشود.
ـ نه این اتفاق نمیافتد. وقتی قرار شد مجموعه پخش شود به ناچار تصویربرداری را در رامسر متوقف کردیم و به تهران آمدیم. اخیراً نیز به شمال رفتیم و تصویربرداری بخشهایی را انجام دادیم که هنوز تمام نشده بود.
* غیر از مهدی هاشمی، مهران رجبی و چند نفر دیگر بقیه بازیگران مجموعه چهرههای مطرح نیستند.
- مهمترین عامل برای انتخاب بازیگر، تطابق فیزیکی با چیزی بود که در ذهن داشتم و بعد از آن استعداد و خصوصیات اخلاقی او. من به سمت کسی میروم که با ذهنیت من تطابق داشته باشد.
رمز اصلی ارتباط تماشاگران با این مجموعه را پیش از ساخت و آغاز تصویربرداری در خلق فضا میدیدم.
* آیا این کار بیشتر از شما انرژی نمیگرفت؟ درباره دشواریهای این کار صحبت کنید.
ـ مسلماً همین طور بود و انرژی بیشتر میگرفت. بازیگران در طول تصویربرداری در فضای کار قرار گرفتند و خیلی سریع خود را با فضا تطبیق دادند. بعضی از آنها راحتتر میتوانستند خودشان را با نقشهایشان تطبیق بدهند. مسلما در شرایطی که بیشتر بازیگران اطراف شما غیرحرفهای هستند، عصبانیتها بیشتر میشود، اما مهم نتیجه بود.
* با توجه به اینکه برای "روزگار قریب" پنج سال وقت صرف کردید، فکر میکنید مجموعه چه جایگاهی در کارنامه شما دارد؟
ـ راضی هستم، چرا که فرصتی برای سرمایهگذاری روی نگاهی بود که به آن اعتقاد دارم، نگاهی که سعی کردم با فیلم "بودن و نبودن" آن را به بیشترین شکل برسانم. زدودن تمام پیرایههای نمایشی در تمام سطوح کار از جمله بازی، داستان، شیرینکاریها و کنترل کردن التهابی که میتواند تماشاگر را آشفته کند یا تحت تاثیر قرار دهد.
استفاده کم از موسیقی و در عین حال محدود کردن رنگآمیزی. در فیلم "بودن و نبودن" فیلمبرداری، نورپردازی، صحنهآرایی، صدا و... به شکلی هارمونیک همدیگر را تکمیل میکند و هیچکدام از این سطوح اجازه ندارد ساز جداگانه بزند و نیرومندتر از هارمونی لازم فیلم باشد.
* باز هم مجموعه تاریخی میسازید؟
ـ بله، اما بستگی به شرایط دارد که در آینده چگونه رقم بخورد. البته تا یکی دو فیلم سینمایی نسازم دیگر سراغ مجموعهسازی نمیروم.
* فیلمنامه سینمایی نیز در دست نگارش دارید؟
ـ بله، اخیراً نگارش یک فیلم سینمایی را آغاز کردهام که هنوز نام آن انتخاب نشده است. ترجیح میدهم فیلمبرداری را از نیمه پائیز شروع کنم و به احتمال زیاد نگارش فیلمنامه تا پایان فیلمبرداری طول میکشد. این فیلم به مسائل اجتماعی روز میپردازد و موضوع آن شش یا هفت سال پیش با خواندن خبری کوتاه در روزنامه به ذهنم خطور کرد. این فیلم هم در ادامه دیگر آثارم است.
***
مجموعه تلویزیونی "روزگار قریب" به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری از 12 آذر روزهای دوشنبه روی آنتن رفت. مهدی و ناصر هاشمی، رضا کیانیان، مهران رجبی، رضا بابک، رضا فیاضی، مهدی صبایی، آفرین عبیسی، مریم کاویانی، بهاره افشار، امیرحسین صدیق، زنده یاد حسین پناهی و... در آن بازی کردهاند."روزگار قریب" داستان زندگی دکتر محمد قریب بنیانگذار پزشکی نوین کودکان در ایران را روایت میکند. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: در اثر فقر، فشار و قحطی در تهران قدیم عدهای مغازهها را غارت میکردند. پدر محمد قریب برای آنکه خانواده را از معرکه دور کند آنها را به گرکان میبرد تا آبها از آسیاب بیفتد...منصور آذرگل مدیر تصویربرداری، حسن آقاکریمی مدیر تولید، سعید صالحی صدابردار، حسین صالحیان طراح گریم و سعید شهرام آهنگساز با پروژه تلویزیونی "روزگار قریب" همکاری داشتند.
بیتا سحرخیز درباره حضور در مجموعه تازه حسین سهیلیزاده که هر شب از شبکه سه پخش میشود به مهر گفت: وقتی به این پروژه پیوستم که تنها هفت قسمت فیلمنامه آماده بود و شخصیت نغمه در صحبت با مسعود بهبهانینیا نویسنده و سهیلیزاده شکل گرفت.
وی در ادامه افزود: با این که فیلمنامه "ترانه مادری" کامل نوشته نشده بود، اما با توجه به سوابق کاری سهیلیزاده و بهبهانینیا میدانستم این مجموعه تجربهای متفاوت برایم خواهد بود. شکل قصه و شخصیتها کاملا مشخص شده بود و در طول کار به آن وفادار بودیم.
این بازیگر درباره حضور بازیگردان در "ترانه مادری" گفت: بازیگردان رابط کارگردان و بازیگر است و میتواند به بازیگر برای رسیدن به نقش کمک کند. محمد حاتمی با توجه به شناختی که از بازیگری دارد به من برای رسیدن به نقش کمک کرد. ما قبل از شروع تصویربرداری تمرین میکردیم و کارگردان سر صحنه بازیها را روتوش میکرد.
سحرخیز افزود: بعد از مجموعه "راه بیپایان" مصر بودم نقشی متفاوت در تلویزیون بازی کنم. نغمه "ترانه مادری" با مینای "راه بیپایان" متفاوت است. مینا با پدرش روابط خوبی نداشت، افسرده بود و طبقه اجتماعیاش فرق داشت. نغمه دختری تحصیلکرده و مستقل است با داشتن مشکلاتی در زندگی سعی میکند فعال و سرزنده باشد.
وی با اشاره به تمرینهایی که قبل از تصویربرداری داشتهاند گفت: گرچه تصویربرداری با پخش مجموعه چندان فاصله نداشت، اما تمرینهایی که با کارگردان و بازیگردان داشتیم ما را در آمادگی قرار میداد تا زمان تصویربرداری با مشکلی مواجه نباشیم. این تمرینها کمک کرد بازیهای مجموعه یکدست و هماهنگ باشد.
بازیگر فیلمهای سینمایی "همخانه" و "انعکاس" درباره بازتابهای مجموعه "ترانه مادری" افزود: مجموعه زمانی پخش میشود که ما درگیر ضبط هستیم و میتوانیم واکنشهای بینندگان را ببینیم. خوشبختانه تا به حال واکنشها مثبت بوده و بینندگان تلویزیون مجموعه را پسندیدهاند.
سحرخیز ترجیح میدهد قدمهای بعدی را با حساسیت بردارد و منتظر پیشنهادی متفاوت است. بازی این بازیگر جوان در مجموعه "ترانه مادری" دو روز پیش به پایان رسید و تصویربرداری تا یک هفته دیگر ادامه دارد. "ترانه مادری" به تهیهکنندگی ایرج محمدی و مهران مهام هر شب از شبکه سه پخش میشود
مواد لازم:
225 گرم
| کره
|
225 گرم
| شکر قهوه ای
|
4 عدد
| تخم مرغ
|
یک عدد
| پوست پرتقال رنده شده
|
یک قاشق سوپ خوری
| آب لیمو ترش
|
175 گرم
| آرد
|
یک قاشق چای خوری
| بکینگ پودر
|
50 گرم
| بادام پودر شده
|
350 گرم
| هویج رنده شده
|
115 گرم
| گردوی ریز شده
|
یک عدد
| قالب گرد به ابعاد 20 سانتی متر
|
طرز تهیه:
فر را با دمای 150 درجه گرم کنید.
کره و شکر را با هم بزنید تا به صورت کرم در آید. زرده و سفیده های تخم مرغ را از هم جدا کنید. زرده های تخم مرغ را تک تک به مخلوط شکر و کره اضافه نمایید. در این مرحله پوست پرتقال رنده شده و آب لیمو را به مواد افزوده و خوب با همزن بزنید تا مواد یک دست شود.
آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و پودر بادام را به آن افزوده و تمام مواد را به مخلوط اولیه بیافزایید و در انتها هویج و گردو را به مابقی مواد اضافه کنید. نهایتاً سفیده های تخم مرغ را در ظرفی جداگانه بزنید و به مواد فوق بیافزایید و به صورت دورانی هم بزنید.
مواد را داخل یک قالب که قبلاً با کاغذ روغنی پوشانده اید ریخته و قالب را مدت یک ساعت و نیم در طبقه ی وسط فر قرار دهید تا رنگ آن قهوه ای روشن شود. بعد از سرد شدن کیک ، کاغذ روغنی را از آن جدا کرده و برش بزنید.
توجه:
در صورتی که شکر قهوه ای در دسترس نبود، می توانید از همان مقدار شکر معمولی استفاده کنید.
*خواص خوراکی ها :
برنامه ریزی برای داشتن یک تغذیه صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان با پرهیز از پُرخوری و آشفته خوری، آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی این ماه و توفیق انجام عبادات و مناجات داشت و هم با رعایت مقدار مصرف و تامین نیازهای غذایی در حد قابل قبول، از زیان های ناشی از کمبود غذایی در امان بود.
روزه دار می تواند با در نظر گرفتن نیاز طبیعی خود به گونه ای برنامه ریزی کند که معادل غذای مورد نیاز روزانه خود را به جای چند وعده، در دو وعده افطار و سحری دریافت کند. به خصوص در مورد نوجوانان در حال رشد که به بلوغ تکلیفی رسیده اند، این نکته مورد سفارش است. اما در مورد سایر افراد بهتر است با مراعات توصیه های شرعی و اخلاقی کمتر از جیره معمولی روزانه دریافت نمایند، زیرا روزه داری متداول همین گونه است و پرخوری یک حالت غیرعادی است. از این رو در اکثر موارد کاهش وزن اتفاق می افتد و این کاهش وزن به علت سوزاندن مقداری از چربی های ذخیره ای بدن است.
اگر چه بعضی از کتاب های غربی به تقسیم غذای مصرفی در دفعات متعدد توصیه می کنند، اما صرف غذا در دفعات کمتر مثلا دو بار در روز، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه بعضی تحقیقات جدید، مزیت روش دوم را لااقل از نظر چگونگی تأثیر روی چربی های خون مطرح می کنند.
در برخی از آثار پزشکی نقل شده از معصومین علیهم السلام، از جمله کتاب گران قدر رساله ذهبیه از حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع)، شیوه دوم به عنوان شیوه صحیح و پسندیده توصیه شده است.
اگر چه مدت روزه داری واجب، از 30 روز در سال تجاوز نمی کند، اما به نوجوانان در حال رشد توصیه می کنیم که برنامه غذایی ایام روزه داری را به گونه ای انتخاب کنند که میزان کالری و پروتئین توصیه شده روزانه را در دو وعده افطار و سحری دریافت نمایند. این کار، آسان و قابل اجراست، مشروط بر این که نوجوانان از خوردن غذاهای پُرحجم ، کم کالری و بسیار آبکی در افطار خودداری کنند و حتما برای صرف سحری از خواب برخیزند.
مصرف حداقل یک لیوان شیر یا ماست، پنیر یا گوشت و یا تخم مرغ ،همچنین غذای معمول خانواده ها(مثلا غذای هنگام شام در ماه های غیرماه رمضان) در افطاری و یک غذای دیگر در هنگام سحر سفارش می شود.
نوجوانان باید سبزیجات تازه(ضدعفونی شده)، میوه و مقدار کافی آب و نوشیدنی ها(مثل چای کم رنگ، آب میوه و... ) را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند. البته نوشیدن آب فراوان در وسط غذا یا بلافاصله پس از مصرف غذا، باعث رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم غذا می شود.
همچنین لازم است حداقل در ساعات روزه داری از فعالیت های سنگین ورزشی که موجب تشنگی آن ها می شود و نیازهای غذایی آن ها را به شدت افزایش می دهد، خودداری کنند.
آن ها همچنین باید غذای افطاری را که در حقیقت می تواند مجموعه ای از صبحانه و شام با اندکی تغییر و کاهش حجم باشد، به آرامی اما در یک وعده میل کنند و از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر خودداری کنند تا معده آن ها به هنگام صرف سحری به طور کامل خالی و آماده غذای سحر باشد.
در ضمن برای آن که خوردن غذای سحری دشوار نباشد، باید کمی زودتر از خواب برخیزند.
هم چنین برنامه خواب خود را طوری تنظیم کنند که حداقل 7 ساعت در شبانه روز بخوابند. به دلیل به هم خوردن برنامه خواب و بیداری در ایام ماه مبارک رمضان، مجددا بر حداقل 7 ساعت خواب آرام برای نوجوانان تاکید می کنیم، زیرا نوجوانان به کمبود خواب حساس اند.
در ایامی که طول ساعات روز بیشتر است، خوردن چند عدد بادام در هنگام سحری علاوه بر غذای پیش بینی شده، سودمند است. البته مسواک کردن دندان به شکل کامل در هر صورت و به خصوص پس از خوردن بادام برای خارج کردن ذراتی که ممکن است لای دندان ها باقی بماند، ضروری است.
همان گونه که اشاره کردیم آشامیدن آب زیاد بعد از غذا به خصوص به هنگام سحری، موجب نفخ و اختلال هضم می شود، بنابراین سرکشیدن مقدار زیادی آب بعد از سحری از بیم تشنگی در روز، کار درستی نیست.
در مقابل، خوردن میوه در هنگام سحر علاوه بر رفع مشکل یبوست، باعث مقاومت بیشتر در برابر تشنگی می گردد
اسامی تیم منتخب جام باشگاه های اروپا اعلام شد.
در این لیست ینس لمن که در رقابت های جام باشگاه های اروپا توانست 763 دقیقه دروازه اش را بسته نگه دارد و از این نظر رکورد جالبی را به ثبت برساند، به همراه بوفون از یوونتوس و کوپه از المپیک لیون به عنوان دروازه بانان تیم منتخب سال اروپا انتخاب شد.
اسامی دیگر نفرات به شرح زیر است:
مدافعان: فابیو کاناوارو (یوونتوس)، امانوئل ابوئه (آرسنال) و کارلس پویول (بارسا)
هافبکها: دکو (بارسلونا)، جونینیو (لیون) و خوان ریکلمه (ویارئال)
مهاجمان: ساموئل اتوئو و رونالدینیو (بارسا) و تیه ری آنری (آرسنال)
شیث رضایی : سی یلو
علیرضا دبیر:
هادی ساعی : سمند
شهاب حسینی :
آرش میر اسماعیلی :
حسین رضازاده : زانتیا – ماکسیما
بهنام محمودی :
علیرضا حیدری : زانتیا
امیر حسین صادقی : پرشیا
علی دایی : مرسدس
نیکبخت : مرسدس بنز
مهدی امیر آبادی : زانتیا
فرزاد مجیدی : زانتیا
مهرداد اولادی : ماکسیما
علیرضا منصوریان : پژو 206
محمد پروین : پرشیا
علی انصاریان : پژو GLX
بهروز رهبری فر : موسو
مهرزاد معدنچی : زانتیا
علی علیزاده : زانتیا
سهراب انتظاری : مزدا
کریم باقری : زانتیا
حامد کاویانپور: پژو 206
محمد نوازی : پژو 206
جواد زرینچه : پژو 206
یحیی گل محمدی : ماکسیما
افشین پیروانی : ماکسیما
پیروز قربانی : پژو 206
سیاوش اکبرپور : ماکسیما
علیرضا اکبرپور :سی یلو
رضاعنایتی : زانتیا
حسین کاظمی : پژو 206
وحید طالب لو : سمند
قلعه نویی : مزدا
جواد کاظمیان : مزدا
پژمان جمشیدی : BMW